Santiago - Reisverslag uit Porto, Portugal van Edric - WaarBenJij.nu Santiago - Reisverslag uit Porto, Portugal van Edric - WaarBenJij.nu

Santiago

Door: Edric

Blijf op de hoogte en volg Edric

13 September 2018 | Portugal, Porto

We zitten nu in de bus naar Porto, dus heb ik mooi de tijd om het verslag bij de werken. Zoals verwacht was de laatste rit naar Santiago in de praktijk pittiger dan hij op papier leek. Veel heuvels, veel zin en inmiddels de nodige kilometers in de benen. Maar natuurlijk is het gelukt.

Wel ff wennen, de eerste kennismaking met Santiago was anders dan eerdere grote steden zoals Burgos of León. Wat een boek toeristen zeg! Het stinkt er van de dagjesmensen en natuurlijk een héleboel wandelaars. ongelooflijk hoe veel mensen de laatste 100 kilometer lopen. Veel groepen ook, terwijl je de eerste dagen met name individuele lopers tegenkwam. Met de fiets aan de hand zijn we naar de kathedraal gelopen.

Het idee was om gelijk onze Compostela te halen, maar uiteindelijk hebben we eerst de fietsen afgeleverd voor het transport terug naar Nederland, inclusief alle overbodige handbagage. De lokale medewerkers van Soetens (duur maar zeer betrouwbare transporteur) was super behulpzaam en kwam gelijk met allerlei tips voor eettentjes. Kijk zien wij het graag. Mooi type trouwens, denk aan Hugo van de serie Lost. Zag er ook uit alsof hij al een tijd op een onbewoond eiland had gezeten. Daarna met wat moeite nog een redelijk en betaalbaar hotelletje gevonden voor twee nachten.

We waren niet de enige pelgrim die zijn papiertje wilde ophalen. Uiteindelijk hebben we toch bijna een uur in de rij gestaan. Wel weer een mooie gelegenheid om de verhalen van anderen te horen. Daarna ons welverdiende biertje gehaald en prima gegeten bij één van de lokale geheimtips van onze vriend.

Dag twee hebben we eerst de bustickets naar Porto geregeld en daarna zijn we naar de Pelgrimsmissie geweest. Is toch wel erg saai als alles in het Spaans is.... Gelukkig was de afsluiting wel spectaculair, met het rondzwaaien van het wierookvat. Waren we gelijk weer wakker.

De stad zelf is een wirwar van oude straatjes en daarmee echt een aanrader. Al zijn sommige straten inmiddels wel veranderd in behoorlijke tourist traps, inclusief proppers en veel flyeraars. Helaas zijn ook niet alle restaurants even goed, gelet op onze lunch ervaring die dag. Na het rondbanjeren en wat terrasjes zijn we in de avond in de buurt van het hotel in een restaurant beland waar geen toerist te vinden was. Personeel sprak natuurlijk ook geen Engels, de eigenaar gelukkig wel wat. Super goed geholpen en een simpele maar heerlijke maaltijd gehad. Kan dus gelukkig ook gewoon nog in Santiago.

Na een busrit van ruim vier uur zijn we aangekomen in Porto. We hebben een fantastisch appartement aan de rand van het centrum. Gelijk de laatste was gedaan, we hebben echt een minimum aan kleding bij ons. Gelijk maar even een rondje gemaakt door het centrum. Helaas bestaat het ontzettend leuke restaurantje niet meer waar Karen en ik twee keer hebben gegeten. Wel een leuke Biergarten gevonden met Portugees craft beer (ja, het bestaat echt en sommige bier was echt wel lekker) en daar heerlijk de avond doorgebracht. Wel even wennen aan het tijdsverschil, het is hier een uur vroeger dus ook een uur eerder donker. Lijkt dus later dan het feitelijk is. Morgen weer lekker de stad verkennen en een bezoek brengen aan één van de Port lodges, overmorgen pakken we lekker het vliegtuig terug naar huis.

• 14 September 2018 - 07:06

Marja Oudshoorn:

Leuk verslag weer en veel plezier in Porto!

• 14 September 2018 - 16:36

Rina Oudshoorn:

Peter en Edric van harte gefeliciteerd met de finish in Santiago. Petje af!
    Geniet nog na in Porto voordat jullie weer naar huis vliegen.
    Het was leuk om Edrics verslag te lezen zodat wij jullie reis konden volgen.