Brescia en Mantova - Reisverslag uit Mantova, Italië van Edric - WaarBenJij.nu Brescia en Mantova - Reisverslag uit Mantova, Italië van Edric - WaarBenJij.nu

Brescia en Mantova

Door: Edric Oudshoorn

Blijf op de hoogte en volg Edric

06 Juli 2020 | Italië, Mantova

Warm. Kort samengevat waren de laatste twee dagen erg warm.
In Bergamo had ik met de host Armando afgesproken dat ik om 9:00 zou vertrekken. Kon hij mooi met de bagage helpen terwijl ik de fiets een verdieping naar beneden zou tillen.
Om de hoek zat een bakkerje, daar eerste een ruime hoeveelheid broodjes ingeslagen. Komt Armando vervolgens nog met croissants aanzetten. O ja, ontbijt was inclusief. Hadden we het nog helemaal niet over gehad. Dus in ieder geval genoeg voor de eerste uurtjes.
De route was een soort zig-zag. Eerst een mooi fietspad door een natuurgebied, toen een saaie doorsteek naar het Iseo meer en tenslotte richting Brescia. Dat laatste en langste stuk was erg vervelend. Keren en draaien, op en af, vaak matig wegdek, nergens kon je lekker in je ritme komen. En ongemerkt was het dus al 30 graden geworden.
Blij dat ik eindelijk bij het hotel aankwam. Enorm gebouw, voormalig klooster met imposante trappenhuizen en veel vergaderzalen. Angstvallig stil, nauwelijks gasten, restaurant dicht vanwege Corona. Had het me een beetje jeugdherberg-achtig voorgesteld, maar voelde aan alsof het nog steeds een actief klooster was.
Snel gedoucht, want ik had nog plannen. Bovendien had ik geserveerd voor een museum. Brescia heeft weliswaar niet de charme van Bergamo, maar genoeg te zien. Wat opviel: de stad was een beetje smoezelig. Wat verlopen types, behoorlijk wat graffiti. Niet echt een stad om lekker te struinen. Het museum in het klooster complex van Santa Julia was echter indrukwekkend. En maar goed dat ik had gereserveerd, zonder reservering kon je niet naar binnen. Rare gewaarwording: een enorm uitgestrekt complex, zeven bezoekers, een gids/vriendelijke bewaakster en een schattige baby. Het museum is echt heel bijzonder. Een reis door de tijd. Van Romeinse villa's die in situ zijn opgegraven, via een super oude kerk uit 750 tot fresco's uit de Renaissance. Anderhalf uur rondgelopen, terwijl een deel van het museum gewoon afgesloten was of werd overgeslagen.
De avond afgesloten met een pizza en een biertje. Voordeel van slapen in een klooster: doodse stilte en lekker koel. Was zelfs airco op de kamer…

Erg goed geslapen en vroeg uit de veren. Het zou nog warmer worden, richting 35 graden. En de route zou richting de Po-vlakte gaan. Een goed met uitgestrekte landbouw maar nauwelijks beschutting.
Dus het idee was om voor de ergste warmte aan te komen in Mantova. Dus 7:45 de deur uit, snel langs een bakker en dan doortrappen. De route was er naar, eindelijk weer eens een dag zonder slecht wegdek. Maar ja, om 11:00 was het al weer 30 graden. Dus lekker doorrijden wordt dan juist vaker korte pauzes nemen en heel veel drinken. Ook deed de warmte mijn zitvlak geen goed helaas….
Goed, uiteindelijk wel gewoon weer bijtijds in Mantova aangekomen. Nog ff snel een pastaatje en salade naar binnen gewerkt en naar de B&B. Zit in een 16e eeuws woonhuis. Karakteristiek is de beste omschrijving. Niet helemaal mijn ding maar wel centraal in het oude centrum.
En ja, ook Mantova ideeën mooie stad. Het oude paleis van de hertogen is imponerend, de stad staat vol met Renaissance gebouwen. Alleen: de hitte was niet te harden. Ik heb uiteindelijk behoorlijk lang doorgestruind, maar of dat nou echt verstandig was. Hitte + inspanning = flinke koppijn….
Als laatste maagvuller werd het weer een pizza om de hoek, dit maal zonder biertje maar nóg een liter water.

• 07 Juli 2020 - 20:47

Rina Oudshoorn:

Edje, ik geniet van je verhalen en ik probeer de route via een kaart te volgen.
    Jouw zitvlak wordt ook wel erg belast nu. Misschien helpt het als je vaseline op je zitvlak smeert.
    Nog veel fietsplezier!