Dag 6 - Being there is all the fun - Reisverslag uit Bergamo, Italië van Edric - WaarBenJij.nu Dag 6 - Being there is all the fun - Reisverslag uit Bergamo, Italië van Edric - WaarBenJij.nu

Dag 6 - Being there is all the fun

Door: Edric Oudshoorn

Blijf op de hoogte en volg Edric

04 Juli 2020 | Italië, Bergamo

Gek. Thuis ben ik 's ochtends niet vooruit te branden. Ben ik nooit eerder wakker voordat de wekker is gegaan. Hier is het omgedraaid. Om 6:30 vaak al klaarwakker. Met een beetje geluk val ik daarna nog even in slaap. Maar als om 7:30 dan de wekker gaat, voel ik me zo fris als een hoentje.
En ook vandaag weer bijtijds vertrokken, weer vóór 8:30. Dit keer met een reden, zodat ik de eerste ferry naar Bellagio kon nemen. Goed, ik had ook een half uur later kunnen gaan. Italianen en OV…. De overtocht vanuit Varenna was kort maar het Comomeer is echt genieten.
De fietstocht vandaag was niet om over naar huis te schrijven. Ja, langs het meer was het mooi, maar de 2-baansweg was smal met vrij veel verkeer. Met aan het einde 3,5 kilometer aan tunnels waar je 70 mag rijden. Fijn is anders. Gelukkig kwamen daarna kilometers aan fietspad. Ja, die bestaan in Italië. Fietspad 1 was feitelijk een lange promenade van Lecco naar Vercurago. Klinkt leuk? Nou ja, als je er van houdt om langs talloze gezinnetjes, hardlopers en zaterdag fietsers te slingeren. Fietspad 2 kwam vlak daarna. Onverhard grind. Ging in Zwitserland probleemloos. In Italië kan je er echt beter met een mountainbike overheen rijden, zeker na de buien van afgelopen dagen. Op sommige stukken was een 4x4 handiger geweest. Kleine goedmaker: de Adda rivier is een plaatje.
Na een korte oversteek met een veerpontje en eenzame lunch bij een restaurant bleek het buitengebied van Bergamo ook niet bijster interessant. En tenslotte volgden er nog een paar haarspeldbochten op de route naar het centrum. Om vervolgens 20 minuten op de host van de B&B te wachten.
"Getting there is half the fun" ging vandaag dus niet op. De "fun" zit hem echt in de eindbestemming van vandaag: Bergamo is een heerlijke stad. Compact historisch centrum waar je je zo in de Renaissance periode waant. Gezellig druk op een zaterdag, maar een andere taal dan Italiaans hoor je nauwelijks. Musea die op zaterdag tot 10 uur (!) open zijn. De sfeervolle B&B helemaal voor mezelf. En een tentje recht onder de B&B met heerlijke polenta.
Top ervaring!

• 05 Juli 2020 - 13:27

Rina Oudshoorn:

Ed weer een leuk verhaal. Goed dat je uitgeslapen op de fiets bent gestapt met die tunnels en grindwegen.

• 06 Juli 2020 - 21:26

Larissa :

Jeetje ed wat een avonturen allemaal! Heel leuk om alles zo te lezen. En wat bijzonder dat je Rob tegenkwam op de heenreis. Ik vind het echt super stoer van je! Kijk weer uit naar de volgende verhalen. Xxx